Obsah stránky
Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání
Základní charakteristika
Bakalářské studium Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání je nabízeno v dvouoborové variantě v prezenční formě. V rámci tohoto studia katedra připravuje vysokoškolsky vzdělané odborníky pro široké uplatnění v profesích vázaných na tělovýchovné a sportovní volnočasové aktivity dětí, mládeže i dospělých, na práci v institucích, které s těmito aktivitami souvisejí. Obor neposkytuje kvalifikaci pro práci učitele na jakémkoli stupni školy, avšak je koncipován jako předstupeň navazujícího magisterského studia Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy.
Oborová příprava pro práci v tělesné výchově a sportu je založena na předmětech všeobecného univerzitního základu, včetně složky pedagogicko-psychologické, na skupině biomedicínských disciplín, dále antropomotoriky, kineziologie, historie a současnosti tělesné kultury, sportovního tréninku, psychologie a sociologie tělesné výchovy a sportu a dalších. Pohybové dovednosti, didaktické, metodické a organizační vybavení získávají studenti ve sportovních disciplínách, jako je atletika, gymnastika, plavání, sportovní hry, outdoorové aktivity, lyžování, bruslení a lední hokej, sporty a pobyt v přírodě, ve zdravotní a aplikované tělesné výchově, sportovních masážích aj.
Vzdělávání se realizuje v podobě průběžné semestrální výuky či formou kurzů. Skupina povinně volitelných předmětů vytváří nadstavbu, z níž si student vybírá disciplíny dle svého zájmu a předpokládané budoucí profesní orientace. Student je souběžně vzděláván ve druhém aprobačním oboru, jehož výběr je variabilní. Profil absolventa tohoto oboru odpovídá „obecnému“ profilu absolventa bakalářského studia specializace v pedagogice ve studijním oboru se zaměřením na vzdělávání na UK v Praze, Pedagogické fakultě. Absolvent tohoto studijního oboru má všechny předpoklady pro to, aby pokračoval na PedF UK v magisterském studiu Učitelství tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ.
Studijní plán
Plány příslušné pro novou akreditaci od roku 2021/22 jsou zde: https://pedf.cuni.cz/PEDF-2169.html (prezenční forma).
Plán studia pro starší akreditace najdete na webu fakulty v části určené studentům (Karolinka) zde: https://pedf.cuni.cz/PEDF-216.html
Přihlášku je možné podat on-line do 29. 2. 2024 (23:59:59) (web). Poplatek je součástí přihlášky, tzn. platba provedená dne 29. 2. 2024 je v pořádku.
1. ročník
Předmět
Semestr
Typ
Anatomie
zimní
povinný
Cílem předmětu je představit studentům pohybový aparát člověka, jeho morfologii, anatomii a fyziologii tak, aby z těchto znalostí mohli vycházet v dalších navazujících specializovaných kurzech jak tělovýchovného, tak biomedicínského zaměření.
Sportovní a pohybové aktivity I
zimní
povinný
Cílem předmětu je získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech.
Kurz lyžování
zimní
povinný
Cílem předmětu je osvojení a zdokonalení techniky a didaktiky běhu na lyžích klasickou technikou i bruslením a získání základních teoretických znalostí z oblasti lyžování.
Fyziologie člověka a první pomoc
letní
povinný
Předat studentům základní znalosti z fyziologie člověka, vytvořit základ pro studium a fyziologie tělesných cvičení.
Zvládnutí poskytování první pomoci při život ohrožujících stavech a stavech ohrožujících zdraví, které se mohou vyskytnout v tělesné výchově.
Sportovní a pohybové aktivity II
letní
povinný
Cílem předmětu je získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech.
Kurz sportu a pobytu v přírodě
letní
povinný
Cílem předmětu je seznámení se sporty v přírodě, se zásadami bezpečnosti při outddoorových aktivitách a didaktickými zásadami pro vedení a organizaci těchto aktivit.
2. ročník
Předmět
Semestr
Typ
Didaktika TV se základy biomechaniky
letní
povinný
Cílem předmětu je vytvořit základní představu o postavení a zaměření didaktiky školní TV v kontextu učitelské profese.
Tělovýchovná praxe s reflexí
zimní/letní
povinný
Vedení a organizace tréninkového procesu dětí a mládeže.
Fyziologie tělesných cvičení
zimní
povinný
Poskytnout studentům znalosti z oboru fyziologie tělesných cvičení (fyziologie tělesné zátěže), které využijí při práci tělovýchovného pedagoga či trenéra dětí a mládeže.
Sportovní a pohybové aktivity III
zimní
povinný
Cílem předmětu je získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech.
Historie tělesné kultury a antropomotorika
zimní
povinný
Poskytnout studentům informace o základech teorie tělesné kultury, antropomotoriky a psychologie tělesné výchovy a sportu. Naučit posluchače chápat význam pohybových aktivit pro vytváření životního stylu.
Sportovní a pohybové aktivity IV
letní
povinný
Cílem předmětu je získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech.
Kurz lyžování II
letní - plní se v zimě
povinný
Cílem předmětu je osvojení a zdokonalení techniky a didaktiky sjíždění a zatáčení na lyžích a běhu na lyžích klasickou technikou a dále získání základních teoretických znalostí z oblasti lyžování.
Seminář k přípravě bakalářské práce (TV)
letní
povinný
Cílem je studentům představit základy metodologie výzkumu, které studentům umožní provádět potřebné procedury při tvorbě bakalářské práce.
3. ročník
Předmět
Semestr
Typ
Didaktika sportu
letní
povinný
Cílem předmětu je seznámení studentů s problematikou sportovního tréninku se zvláštním zřetelem na různé věkové a výkonnostní kategorie.
Sportovní a pohybové aktivity V (brus, gym)
zimní
povinný
Cílem oblasti s názvem „Kurz bruslení a ledního hokeje“ je teoretické osvojení si pravidel a metodiky základního bruslení, rychlobruslení, krasobruslení a ledního hokeje. Praktické zvládnutí dovednostního základu bruslení a bruslařských sportů, včetně metodiky, didaktiky a bezpečnosti při výuce.
Cílem „Kurzu gymnastiky“ je seznámit studenty s méně tradičními druhy gymnastiky (např. moderní gymnastika, aerobic, akrobatický rokenrol atd.), s tanečními druhy gymnastiky, gymnastickou přípravou pro různé druhy sportů a úpolovými sporty.
Zdravotní TV
zimní
povinný
Cílem předmětu je seznámit studenty s předmětem Zdravotní tělesná výchova a jeho zařením do školních a mimoškolních aktivit dětí na 1. st. ZŠ. Přestavení jednotlivých druhů oslabení se zvláštním zaměřením na pohybová oslabení.
Regenerace a masáž
letní
pov. volit.
Různé druhy masáží jako jeden z prostředků regenerace.
Sportovní lezení na umělé stěně
letní
pov. volit.
Předmět je zaměřen na specifiku sportovního lezení na umělé stěně, didaktiku nácviku lezení. Zvláštní důraz je kladen na pravidla bezpečnosti.
Pohybová skladba
letní
pov. volit.
Teoretický vhled do problematiky pohybové skladby, tvorba pohybové skladby. Tvorba pohybové skladby.
Netradiční sportovní hry
letní
pov. volit.
Seznámení se s méně známými druhy sportovních her, kterých je možno využít ve školní i mimoškolní TV.
Aplikované pohybové aktivity
letní
pov. volit.
Předmět obsahuje základy aplikovaných pohybových aktivit a je zaměřen na uvedení do problematiky a seznámení se základními pojmy z oblasti aplikovaných pohybových aktivit.
Kurz horské a vodní turistiky
letní
pov. volit.
Předmět je zaměřen na seznámení se základy techniky a taktiky jízdy na klidné i tekoucí vodě.
Gymnastická příprava I
zimní
volitelný
Zvyšování úrovně pohybových schopností gymnastickými prostředky, zdokonalování držení těla a pohybových dovedností ve základní a sportovní gymnastice.
Gymnastická příprava II
letní
volitelný
Zvyšování úrovně pohybových schopností gymnastickými prostředky, zdokonalování pohybových dovedností ve sportovní gymnastice.
Plavecká příprava I
zimní
volitelný
Cílem předmětu je zvyšování plavecké kondice a odstraňování dříve fixovaných chyb u jednotlivých plaveckých způsobů.
Plavecká příprava II
letní
volitelný
Cílem předmětu je zvyšování plavecké kondice a odstraňování dříve fixovaných chyb u jednotlivých plaveckých způsobů.
Sportovní trénink
letní
volitelný
Seznámení se základy vedení a realizace tréninkového procesu.
Plavání - určeno pro všechny studenty UK
letní
volitelný
Regenerační a kondiční plavání pro všechny studenty UK
Příprava a odevzdání bakalářské práce (TV)
letní
povinný
Cílem semináře je připravit studenta pro samostatné a nezávislé zpracování dosud nezkoumaného tématu.
Přijímací řízení
Informace k organizaci a harmonogramu talentových zkoušek v roce 2024
Popis ověření a kritéria hodnocení
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je talentová. Testovány jsou dovednosti v následujících sportovních odvětvích: plavání, atletika, gymnastika, sportovní hry (basketbal a volejbal).
Za každé odvětví je možno získat maximálně 10 bodů, dosažené body se za jednotlivé části talentové zkoušky sčítají, celkově je možno dosáhnout max. 40 bodů.
V případě, že uchazeč získá ze dvou sportovních odvětví 0 bodů, celá talentová zkouška je hodnocena 0 body.
U uchazečů ke studiu oboru TV na PedF se předpokládají základní dovednosti v lyžování (ve sjezdovém i běžeckém lyžování) a jízdě na kole. Uchazeč, který je přijatý ke studiu TV, musí počítat s finančními náklady spojenými s povinností absolvovat výuku a povinné kurzy (např. sportovní vybavení, doprava, platba za kurz atd.)
PLAVÁNÍ (max. 10 bodů)
Uchazeči o studium musí zaplavat vzdálenost 100 m souvisle bez přerušení jedním ze tří libovolně zvolených plaveckých způsobů kraul, prsa, znak, který nesmí v průběhu plavání měnit. Kontakt se stěnami bazénu je povolen pouze při obrátce. Součástí 100m úseku je střemhlavý startovní skok (i v případě volby plaveckého způsobu znak). Pokud se uchazeč nedostaví na start, nedokončí trať nebo nesplní uvedené podmínky, nezíská žádný bod.
Dosažené časy jsou hodnoceny v rozsahu 0 – 10 bodů dle uvedené tabulky minimálních časových limitů.
Plavání – hodnocení:
Muži
Čas | Bodové hodnocení |
---|---|
do 1:12,0 | 10 |
1:12,1 – 1:13,8 | 9 |
1:13,9 – 1:15,9 | 8 |
1:16,0 – 1:18,4 | 7 |
1:18,5 – 1:21,4 | 6 |
1:21,5 – 1:25,2 | 5 |
1:25,3 – 1:29,9 | 4 |
1:30,0 – 1:36,2 | 3 |
1:36,3 – 1:44,8 | 2 |
1:44,9 – 1:56,0 | 1 |
1:56,1 a více | 0 |
Ženy
Čas | Bodové hodnocení |
---|---|
do 1:21,0 | 10 |
1:21,1 – 1:23,0 | 9 |
1:23,1 – 1:25,3 | 8 |
1:25,4 – 1:28,0 | 7 |
1:28,1 – 1:31,3 | 6 |
1:31,4 – 1:35,2 | 5 |
1:35,3 – 1:40,1 | 4 |
1:40,2 – 1:46,4 | 3 |
1:46,5 – 1:54,6 | 2 |
1:54,7 – 2:05,0 | 1 |
2:05,1 a více | 0 |
Obrátky se u jednotlivých plaveckých způsobů provádí dle platných Pravidel plavání
Pozn.:
– uchazeči musí mít plaveckou čepici
– provedení plaveckých způsobů, obrátek a startu je možno shlédnout na těchto odkazech:
ATLETIKA (max. 10 bodů)
Zkouška probíhá dle pravidel atletiky (s výjimkou šestiskoku).
100m
Muži [s] | Ženy [s] | Klasifikace |
---|---|---|
11,9 a méně | 13,9 a méně | 1 |
12,0 – 12,9 | 14,0 – 15,2 | 2 |
13,0 – 14,2 | 15,3 – 16,7 | 3 |
14,3 a více | 16,8 a více | 4 |
Šestiskok – počítá se lepší výkon ze dvou pokusů.
Muži [m] | Ženy [m] | Klasifikace |
---|---|---|
16,00 a více | 13,00 a více | 1 |
15,99 – 15,00 | 12,99 – 12,00 | 2 |
14,99 – 14,00 | 11,99 – 11,00 | 3 |
13,99 a méně | 10,99 a méně | 4 |
Míček (granát) 350 g
Muži [m] | Ženy [m] | Klasifikace |
---|---|---|
60 a více | 40 a více | 1 |
50 – 59 | 32 – 39 | 2 |
35 – 49 | 20 – 31 | 3 |
34 a méně | 19 a méně | 4 |
Běh 1500m / 800m
Muži 1500m [min] | Ženy 800m [min] | Klasifikace |
---|---|---|
4:50,0 a méně | 2:45,0 a méně | 1 |
4:50,1 – 5:15,0 | 2:45,1 – 3:00,0 | 2 |
5:15,1 – 6:00,0 | 3:00,1 – 3:35,0 | 3 |
6:00,1 a více | 3:35,1 a více | 4 |
Šestiskok – provedení
Z místa od odrazové čáry (čára je součástí překonávané vzdálenosti) násobené skoky střídnonož, nepřerušovaně, s cílem doskákat co nejdále. Poslední šestý skok je proveden s dopadem na jedno nebo obě chodidla. (Pozn. Jedná se vlastně o násobné odrazy s náponem nebo odpichy (nikoliv dálkové skoky známé z gymnastiky).
Šestiskok – měření
Od odrazové čáry k poslední stopě chodidla (chodidel) po šestém dopadu.
Celkové hodnocení atletiky součet klasifikací
Součet klasifikací | 4-5 | 6-7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet bodů | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
K talentové přijímací zkoušce doporučujeme běžecké tretry!
GYMNASTIKA (max. 10 bodů)
Hodnocení je dle pravidel sportovní gymnastiky.
MUŽI
– Hrazda dosažná (po hlavu): výmyk – toč vzad – podmet (max. 4 body)
– Kůň nadél (110 cm): roznožka (max. 2 body)
– Akrobacie: stoj spatný – připažit – z rozběhu a přemetového poskoku přemet stranou s půlobratem (rondát) – kotoul vzad – kotoul vzad do zášvihu – stoj spatný – připažit – výkrokem pravé/levé stoj na rukou a kotoul – stoj spatný – připažit. (max. 4 body)
ŽENY
– Hrazda dosažná (po hlavu): výmyk – toč vzad – podmet (max. 4 body)
– Kůň našíř (110 cm): skrčka (max. 2 body)
– Akrobacie: stoj spatný – připažit – z rozběhu a přemetového poskoku přemet stranou s půlobratem (rondát) – kotoul vzad – kotoul vzad do vzporu stojmo – stoj spatný – připažit – výkrokem pravé/levé stoj na rukou a kotoul – stoj spatný – připažit. (max. 4 body)
Uchazeči musí předvést všechny uvedené prvky.
Celkové hodnocení gymnastiky je součet bodů ze všech disciplín.
SPORTOVNÍ HRY (max. 10 bodů)
Basketbal Test správného technického provedení, úspěšnosti střelby vrchem (nad hlavou) a dodržení pravidel: driblink zprava pravou rukou ke koši ze vzdálenosti 8 m pod úhlem 45°, dvojtakt zakončený střelbou (1. pokus), driblink doleva od koše, obrat, zleva driblink levou rukou ke koši, dvojtakt zakončený střelbou (2. pokus), driblink doprava od koše, obrat a znovu vše 2x opakovat, tj.: 6 pokusů bez přerušení za dobu 40 s.
Basketbal hodnocení:
Úspěšné dvojtakty | Body |
---|---|
6 | 5 |
5 | 5 |
4 | 4 |
3 | 3 |
Absolvent
Profil absolventa studijního programu
Odborné znalosti
Absolvent bakalářského programu Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání:
- Disponuje didaktickými znalostmi z příslušných sportovních odvětví, včetně specifik věkových, výkonnostních atd.
- Zná aktuální trendy, metody a formy sportovních aktivit.
- Má základní teoretické znalosti z aplikovaných pohybových aktivit.
- Vnímá a propaguje tělesnou výchovu a sport jako jednu ze základních složek zdravého životního způsobu.
Odborné dovednosti a obecné způsobilosti
Absolvent bakalářského studijního programu Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání:
- Je schopen využít svých osvojených znalostí ke koncipování a vedení sportovních aktivit vzhledem ke konkrétním podmínkám.
- Sleduje trendy v oblasti sportu, dokáže je na základě znalostí odborně zpracovat.
- Umí správně didakticky řídit různé formy sportovních aktivit pro různé věkové a výkonnostní kategorie.
- Je schopen prakticky předvést pohybové dovednosti a poskytnout dopomoc a záchranu.
- Dokáže vést svěřence ke zdravotně orientované zdatnosti a zdravému životnímu stylu.
- Má dobré předpoklady pro celoživotní vzdělávání v oboru.